Pasažeři

Předletová příprava

Před letem si něco o paraglidingu přečtěte a nakoukejte pár youtube a vimeo videí.

Oblečení a obuv

Oblečení a obuv Vám mohou pomoct minimalizovat riziko. Pro ochranu kotníku doporučujeme horské boty se zpevněným kotníkem. Dlouhé kalhoty a bundu proti větru. Představte si, že jdete sjíždět kopec na kole a podle toho se oblékněte. Důležitější než na sobě mít deset vrstev je mít něco co zastaví vítr.

Start

Start je pro pilota asi nejtěžší fáze, jelikož je lehce odkázán na pohyb pasažéra. Pokud se pasažér řídí instrukcemi, které mu byli dány, tak se toho na startu nedá moc zkazit. Instrukce jsou velice jednoduché:

  1.   Kontrola přichycení k sedačce
  2.   Kontrola obou sedaček, zda jsou spojené pomocí karabin s křídlem
  3.   Kontrola tkaniček od bot, aby člověk nezakopnul
  4.   Vyčkání povelu na rozeběhnutí
  5.   3..2…1 START a běžet co to dá a nesedat si
  6.   První fáze běhu je namístě, protože i když se snažíte běže dopředu křídlo vyvíjí moc velký odpor. Přibližná doba trvání této fáze je tak kolem 5 sekund.
  7. Druhá fáze běhu začíná, jakmile se křídlo dostane do letové pozice nad hlavy pasažéra a pilota. V této fázi již není odpor křídla a je nutné vyběhnout velmi rychle. Tato fáze je nejkritičtější z hlediska odstartování a pasažér by hlavně neměl přestat běžet, nesedat si a nezakopnout. U pasažérů, které přestanou poslouchat nohy a zůstanou stát na místě, dojde k následném pádu křídla a celý proces se musí opakovat od začátku.  Neodstartovat znamená tedy pouze další práci a čas navíc pro startovací fázi.

Let

Po odstartování je hlavním úkolem pasažéra se uvolnit a začít si užívat let. To znamená uvolnit křeč v zádech a pustit se popruhů.

Styl a délka letu je závislá na domluvě a některé věci se dají dohodnout přímo ve vzduchu s pilotem. Je to vše závislé na tom jak se budete cítit. Nejdůležitější je abyste se cítil/a dobře. Pokud ze zážitku budete mít dobrý pocit, tak z toho bude mít radost i pilot a nastane všeobecné blaho.

První let je většinou co nejklidnější, aby si pasažér mohl zvyknout na surrealistický svět ve vzduch. Pokud však jste otrkaný pasažér a máte rád kolotoče a podobné atrakce existuje několik manévrů, které vám mohou zvýšit hladinu adrenalinu.

Přistání

Pro prvo-letce se volí většinou přistání v sedě. Sedačka, kterou na sobě máte má v sedící oblasti 15-20cm pěnový chránič, který je schopný v klidu absorbovat pád z metrové výšky. Přistání je však většinou velmi hladké, takže by chránič teoreticky ani nebyl nutný, ale pro posílení celkové bezpečnosti se hodí.

Pro zkušené pasažéry, které se již vyznají, je možná varianta přistát přímo na nohy do stoje. Zase jde jenom o domluvu s pilotem.

Post a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Visit Us On Facebook
Visit Us On Facebook